Η λογική επικαλείται
τον ορατό κόσμο σαν μαρτυρούμενη ένδειξη ύπαρξης
(..όταν ορώ τα έργα των χεριών Σου../ψαλμός)


Επίγεια μάτια αδυνατούν να ατενίσουν το «απρόσιτο» φως, που η θεότητα "οικεί"

Πέμπτη 11 Οκτωβρίου 2012

Εγκράτεια και διανοητική γονιμότητα


του Αναστασίου Β. Αντωνοπούλου

"Εκείνοι", λέει ο μεγάλος Ελβετός Ψυχίατρος Erich Stern, "οι οποίοι δεν κυριαρχούν επί των ενστίκτων τους, ουδέποτε κατόρθωσαν να παράγουν μεγάλα έργα..., διότι, εάν κανείς θελήσει να δημιουργήσει πνευματικά έργα, του είναι απολύτως αναγκαίο να παραιτηθεί της ικανοποιήσεως των ενστίκτων, διότι ο άνθρωπος, του οποίου η ζωή εξαντλείται στην γενετήσιος ορμή, δεν είναι δυνατόν να είναι ικανός να δημιουργήσει αξίες". "Η δύναμη της θελήσεως και η εγκράτεια", γράφουν τα "σεξουαλικά προβλήματα", βιβλίο το οποίο εξεδόθη στο Παρίσι το 1936 και γράφουν Γιατροί και ακαδημαϊκοί, "παράγουν πλεονασμό ζωής και δυνάμεως και καλλίτερη νευρική κατάσταση ολοκλήρου του οργανισμού".
Κατά τον σοφόν Γάλλο γιατρό Hericourt "ο αγνός βίος υπήρξε σπουδαίος παράγοντας εκτάκτου διανοητικής γονιμότητας  τόσο στο πεδίο της επιστήμης όσο και στα καλλιτεχνικά στάδια. Είναι δε γνωστό, ότι πολλοί μεγαλοφυείς άνθρωποι υπήρξαν αγνότατοι...". Επίσης ο αρχίατρος της Σχολής του Πολυτεχνείου των Παρισίων Polin, έλεγε στις διαλέξεις του προς τους μαθητές του: "πιστέψτε με, ότι στην ηλικία σας μόνο η εγκράτεια είναι ωφέλιμη και προ παντός ευνοϊκότατη, για την διανοητική εργασία". 
Μία άλλη αυθεντία στην Παθολογία και Υγιεινή, ο ιατρός του Ψυχιατρείου της Bicetre των Παρισίων ο Fere, τονίζει ότι: "η εγκράτεια πραγματοποιεί αποταμίευση δυνάμεων. Η Δε γενετήσιος οικονομία συντελεί όχι μόνο στην μακροβιότητα, αλλά αυξάνει και την διανοητική παραγωγικότητα". 
Με κύρος και μεγάλη παρρησία, ο Γάλλος ακαδημαικός Paul Le Gendre, γράφει: "Δεν πρέπει απλώς να επαναλαμβάνουμε, ότι η εγκράτεια είναι μια αρετή, ότι δεν είναι ποτέ επιβλαβής, αλλά, τουναντίον, να βεβαιώνουμε, ότι είναι εγγύηση της μεγαλύτερης σωματικής ρώμης και διανοητικής ενεργητικότητας". Το δυνατόν δε της καταστολής της σεξουαλικής ορμής και την επίδραση της εγκράτειας, δι' ανώτερους πνευματικούς κλπ. σκοπούς, δεν αρνείται ούτε και ο Φρόυντ, αλλά την θέλει σε περιορισμένη κλίμακα, διό και γράφει: "Πρέπει να πούμε, ότι η καταστολή μιας δυνάμεως τόσο δυνατής, όσο το σεξουαλικό ένστικτο, είναι μια προσπάθεια, η οποία δύναται να απορροφήσει όλες τις δραστηριότητες ενός ατόμου. Η καταστολή δια της εξυψώσεως, δια της μεταστροφής των σεξουαλικών δυνάμεων προς πνευματικούς σκοπούς υψηλούς, δεν επιτυγχάνει, παρά μόνον σε μια μειονότητα και πρόσκαιρα".
Πρέπει να γνωρίζουμε, ότι η γενετήσιος ορμή δεν είναι δύναμη ανεξάρτητη της θελήσεώς μας, αλλά δύναμη, η οποία υποτάσσεται στην βούλησή μας και στις ανώτερες πνευματικές ορμές. Γι' αυτό ο άνθρωπος, ο οποίος γνωρίζει να περιποιηθεί τον σωματικό του οργανισμό, για να είναι έτοιμος να εξυπηρετήσει το πνεύμα του, να παράγει μεγάλα έργα και να δημιουργήσει και πνευματικά, θα αντιληφθεί ακόπως ότι το γενετήσιο ένστικτο υποτάσσεται στην θέλησή του και τους ηθικούς κανόνες και λαμβάνει, εν αρμονία και συνεργασία με τις άλλες λειτουργίες την κανονική του θέση. Θα δει ότι με αυτή την συνεργασία των ενστίκτων και ορμών του, προετοιμάζει έναν οργανισμό καθ' όλα άρτιο και έτοιμο να εκπληρώσει την αποστολή του, δηλαδή θα είναι ο Κύριος του Εγώ του και της πνευματικής του υπόστασης και όχι οι ορμές και τα ένστικτά του. 

"Η Γενετήσιος ορμή, εξαρτάται εκ παντοίων ψυχικών παθών, παραστάσεων, του τρόπου του Ζήν και καταστέλλεται υπο της ανωτέρας διανοητικής δυνάμεως του ανθρώπου". 

Η καρδιά σμίγει ό,τι ο νους χωρίζει, ξεπερνάει την παλαίστρα της ανάγκης και μετουσιώνει το πάλεμα σε αγάπη. Ν.Καζαντζάκης

5 σχόλια:

  1. ΩΡΑΙΟ ΠΑΝΤΡΕΜΑ...ΕΓΡΑΨΕΣ ΜΠΡΑΔΕΡ...

    ΤΩΡΑ ΠΟΥ ΕΧΕΙΣ ΚΑΙΡΟ...ΜΑΖΕΨΕ ΑΜΑΡΑΝΤΟ ΘΗΣΑΥΡΟ...ΕΞΙΟΕΧΑΡΗ...ΚΑΙ Ο ΝΟΩΝ ΝΟΕΙΤΩ...

    ΚΑΛΟ ΒΡΑΔΥ ΜΠΡΟ,ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Όταν συμφωνήσουν ο θεοφιλής νους και η ψυχή, τότε το σώμα, ακόμα και χωρίς να το θέλει, αναγκάζεται και ειρηνέυει, διότι όταν θέλει η ψυχή κάθε σωματική κίνηση σβήνει.Κάνει τις σωματικές αισθήσεις να πειθαρχούν και να μεταπλάθονται ελευθερωμένες από τα δεσμά του σαρκικού φρονήματος.
    Ιερομονάχου Βαρθολομαίου Αγιορείτου (η Ζωη σε κοινωνία και σε μεταμόρφωση)



    Μπράβο!!! Ουσία, λόγος και ψυχή!
    Όμορφο και ειρηνικό βράδυ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Pistos 788
    «Μπορεί το λοιπόν ο άνθρωπος να ξεπεράσει τον άνθρωπο;» αναρωτιόταν ο παπα-Γιάνναρος. «Μπορεί, μπορεί», αποκρίνουνταν ο ίδιος, «μα μονάχα για μια ώρα, για δυο ώρες, μπορεί και για μια μέρα ολάκερη, μα φτάνει - αυτό θα πει Πυρκαγιά Θεού που οι απλοί άνθρωποι το λένε Παράδεισο».
    Καλό βράδυ Αδερφέ μου .... το δώρο του Θεού στον αγαπημένο του,...Να δημιουργεί!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος
    Put my heart in its recipe
    It makes me see what I want to see (may be better to say "What I wanted to see"
    and be what I want to be
    http://www.youtube.com/watch?v=983y7ipDXRE&feature=share

    ΑπάντησηΔιαγραφή